Manuele lymfedrainage

Vanwege de veelzijdigheid van de manuele lymfedrainage (methodiek Dr. Vodder) is dit de belangrijkste werkvorm in mijn praktijk.

Manuele Lymfedrainage (oftewel MLD) is een zachte, zeer subtiele massagetechniek die zonder tussenstof wordt uitgevoerd op de huid en het direct daaronder liggende weefsels. De massagewerkdruk is zeer laag en het tempo is rustig en ritmisch. De zachte, schuivende en pompende bewegingen versterken de stroming van de lymfe door het lichaam. MLD heeft als doel het lymfestelsel te activeren waardoor vocht en afvalstoffen sneller worden afgevoerd. Normaal gesproken werkt het lymfesysteem op 10% van de maximale capaciteit, wat in normale omstandigheden voldoende is. In buitengewone omstandigheden kan het noodzakelijk zijn, dat het lymfesysteem tijdelijk op verhoogde stand draait en dit kan bewerkstelligd worden door MLD. MLD is zeer geschikt als ondersteuning bij detox- en ontwenningskuren, omdat het lymfesysteem hierbij veel zwaarder belast wordt. Daarnaast verbetert lymfedrainage de werking van het afweersysteem en versterkt het immuunsysteem. MLD kan daarom zeker een rol spelen bij de behandeling van post-covid, mede vanwege de effecten op de nervus vagus en het vegetatieve stelsel.

Manuele lymfedrainage zorgt voor:

• Afvoeren van vocht en afvalstoffen
  • Versterking van het immuunsysteem
  • Pijndemping
  • Ontspanning en rust

Vermindering van klachten

MLD is uitermate geschikt om bij een breed scala aan klachten/aandoeningen ingezet te worden, hierbij kan gedacht worden aan o.a.:

• fybromyalgie
  • ziekte van Lyme
  • stress-gerelateerde klachten
  • (sport) blessures, zoals verstuiking, botbreuk, spierscheuring
  • na (orthopedische) operaties voor vochtreductie en wondherstel
  • gewrichtsklachten en artrose
  • RSI-klachten
  • slijmbeursontstekingen
  • littekenbehandeling (ook oude littekens)
  • hematomen
  • lipoedeem
  • migraine en hoofdpijn
  • hyperventilatie
  • rusteloze benen
  • obstipatie, maag-/darmklachten
  • bepaalde typen oedeem.
  • overbelaste spieren en pezen

Er bestaan veel oorzaken voor oedeem. Manuele lymfedrainage kan vaak vermindering van klachten bewerkstelligen, hoewel in sommige situaties aanvullende maatregelen nodig zijn zoals een lymfetape. Als ondersteuning van de behandelingen kan met name bij oedeem gebruik gemaakt worden van lymfetaping, dat ook ingezet kan worden voor een betere genezing van (operatie)littekens en waarmee de fibrosering van het weefsel kan worden bestreden.

Een heel bijzonder effect van een juist uitgevoerde manuele lymfedrainage is het in balans brengen van het zenuwstelsel. MLD dempt de orthosympathicus waardoor de parasympathicus beter tot zijn recht kan komen; verder heeft MLD ook een pijndempend effect. Beide aspecten krijgen binnen de originele Voddermethode veel aandacht en bieden veel toepassingsmogelijkheden bij anti-stress behandelingen.

Behandeling van oedeem

Lymfedrainage is vooral bekend van de behandeling van oedeem, vaak ontstaan als gevolg van een blessure of na een operatie, met name de klierdissectie in de oksel bij borstkanker. (Let wel: behandeling met MLD van lymfepathologie ná kanker is in Nederland wettelijk alleen toegestaan door paramedisch opgeleide oedeem-en huidtherapeuten met BIG-registratie.) Met MLD kunnen deze pijnklachten verminderen.